Een faillissement is nooit leuk, zeker niet wanneer er heel wat af te handelen valt. Er moet contact worden onderhouden met de curator, er moet gekeken worden welke persoonlijke spullen nog in het pand van het bedrijf aanwezig zijn en het bedrijf moet ontruimd worden. Bedrijfsontruiming na faillissement wordt normaliter door de curator van de failliete boedel opgepakt. Toch wil je graag weten: hoe wordt dit aangepakt? In dit artikel nemen we je mee.
1. Van bedrijf naar boedel
Wanneer een bedrijf failliet gaat worden alle activa, dat wil zeggen alle beschikbare gelden, alle spullen en inventaris, eventuele panden en andere positieve zaken op de balans van het bedrijf, ter beschikking gesteld aan de “boedel”. Die boedel behoort toe aan de gezamenlijke schuldeisers van het failliete bedrijf en wordt daarom beheerd door de curator die door de rechtbank is aangesteld om het faillissement af te wikkelen. Daarom wordt bedrijfsontruiming na faillissement ook altijd geregeld door de curator van de boedel en niet door de eigenaar van het failliete bedrijf. Die heeft immers, zolang niet alle schulden voldaan zijn, geen recht op uitkering uit de faillissementsboedel. Desalniettemin kan het fijn zijn om te weten hoe je een bedrijfsontruiming na faillissement aanpakt en hoe de curator dit samen met een bedrijfsontruimer op kan pakken. Lees hier onder meer over hoe dit in zijn werk gaat.
2. Bedrijfsontruiming
Wat er allemaal moet gebeuren bij een bedrijfsontruiming na faillissement is ten eerste afhankelijk van wat er met het pand gaat gebeuren nadat het is ontruimd. Wanneer het bedrijf verkocht wordt – bijvoorbeeld door de bank die hypotheekhouder is op het pand – zou het kunnen dat het bedrijf verkocht wordt met alle toebehoren, dat wil zeggen de machines, de inventaris et cetera er nog in. Als dat het geval is, zal de bedrijfsontruiming beperkt blijven tot het verwijderen van de persoonlijke spullen van management en medewerkers en het schoonmaken van het bedrijf. Wanneer het pand leeg verkocht moet worden of weer ter beschikking aan een eventuele verhuurder gesteld moet worden, dan is er meer nodig voor een volledige bedrijfsontruiming. Op dat moment zullen de volgende zaken in ieder geval geregeld worden door het ontruimbedrijf in samenspraak met de curator:
- Verwijderen van persoonlijke spullen van management en medewerkers in samenspraak met hen;
- Verwijderen van vuil en onbruikbare spullen;
- Opmaken van een inventarislijst;
- Taxeren van de inventaris;
- Veilen van de inventaris;
- Herstellen gebreken in het pand (waaronder witten van muren en herstellen van achtergebleven gaten); en
- Volledige schoonmaak van het pand.
Een bedrijfsontruiming na faillissement betreft meestal dus een flinke klus. Bovendien zullen de zaken die nog verkocht kunnen worden na faillissement waarschijnlijk ook meer opbrengen wanneer deze worden aangeboden door een partij die verstand van zaken heeft. Een goede partij inschakelen voor het ontruimen van uw bedrijf heeft dan ook prioriteit.